Offside?

Slenger inn en brannfakkel her, (det blir vel mer oppfattet som en agurknyhet..)

Hva om vi prøver å spille med offside på treningene? Det blir kjedelig, og vanskelig, å spille forsvar når du til enhver tid har en spiss som står og henger inne med keeper, for å så få en langpasning mot seg, som han druser over, eventuelt i mål. Vi trenger ikke å bli nazi på det, en halvmeter må vel kunne gå, men når Dan leder en løpsduell med 5 meter på Jarle, da er det kanskje på tide å tenke på at det kan ha vært offside. (Forøvrig er Dan en av dem som druser i mål, og ikke over)

Brannfakkelen er herved publisert. Kjør debatt! (Eller la være)

Denne artikkelen er kategorisert under Trening. Bokmerk permanent lenke. Stengt for kommentarer og trackbacks.

27 kommentarer

  1. Pål GD
    Skrevet 11. July, 2007 klokka 11:27 | Permalink

    +1

  2. Pål GD
    Skrevet 11. July, 2007 klokka 11:29 | Permalink

    Jeg er helt enig, og jeg tipper nok at de som spiller defensivt vil være enig, mens de som spiller offensivt vil være uenig. Slik har ihvertfall ståa vært de gangene dette har blitt tatt opp live på treninger.

    Ikke bare blir det kjedelig og vanskelig, som Per sier, men det blir også taktikkmessig meningsløst. Det har ingenting med det vi gjør i kamp å gjøre, i og med at det ikke spiller noen rolle om vi står på linje, om bakerste mann rykker ut sammen med resten av rekken, o.s.v.

  3. Skrevet 11. July, 2007 klokka 16:16 | Permalink

    Nja njo vet ikke helt hva jeg skal si. Det kommer veldig an på hvordan vi spiller. Spiller vi 7 mot 7 på liten bane, ER jo regelen at det ikke er offside. Og syns aldri at det har vært noe problem når vi spiller på liten bane egentlig. Du mener vel kanskje når vi spiller slik vi gjorde på trening i går, der vi spiller på noe som ligner litt mer en stor bane?! Da kan jeg forsåvidt være enig. Men det blir litt vanskelig når det er et stor mål med 16 meter og et lite mål med 5 meter. Forsvaret legger seg jo deretter. Men men, jeg lar ballen gå. Flere meninger takk.

  4. Joss
    Skrevet 11. July, 2007 klokka 17:00 | Permalink

    stor bane = offside.. det sier jo seg selv.syntes forresten ikke at det er så gjevt å ligge å kose meg i offside den sjeldne gangen jeg er i angrep heller.e vel kanskje bare sånn som av og til skjer når treningen har vart litt for lenge eller noe.ohyes.over and out.beeeep

  5. per
    Skrevet 11. July, 2007 klokka 20:48 | Permalink

    Problemet dersom vi utelater alt som heter offside, er at vi alltid får en spiss som henger langt innenfor. Enig i at vi ikke trenger å spille aktivt med det når vi er 7 mot 7 på halv bane, men synes likevel treningen blir ødelagt når spissen alltid trekker forsvaret med seg inn mot keeper. Det er ihvertfall utrolig kjedelig å spille forsvar på trening når vi mister alle muligheter til å organisere oss. Det ender ofte med 2 mot 1 situasjoner, noe man går ganske lei etter 1,5 timer. Og som Pål sier; vi trenger å trene på dette.

  6. Jarle
    Skrevet 11. July, 2007 klokka 22:39 | Permalink

    Må si meg enig i dette med å få inn offside i treningene. Det blir litt mer gjevt å spille i forsvar når man har en fair sjangs i løpsduellene og kan stå litt høyere i banen. Da har man også større mulighet til å være med i det offansive spillet, istedet for å bli hengende på femmeter. Har selv flyktet litt fra midtstopperplassen på treningene nettopp av denne grunn. Man er ofte lite involvert i det oppbyggende spillet, og blir heller stående som en rundingbøye. Egentlig burde vi hatt en skjerpings i hele det taktiske opplegget på trening. At vi sideforskyver, flytter opp, faller og holder plassen vår. Dette er jo ting vi prøver å gjøre i kamp, så da kan det være en ide å trene på det. Jeg forstår at det blir litt mer løssluppen stemning når vi for tiden har så mange med som ikke spiller på libido til vanlig (og det er jo bare kjekt at vi er mangen), men jeg mener at vi må skjerpe oss når høstsesongen begynner igjen.

  7. Pål GD
    Skrevet 12. July, 2007 klokka 15:20 | Permalink

    Sånn er jo ståa, forsvarsspillerne stemmer for offside, de offensive stemmer mot. Når en spiss kan trekke med seg hele forsvaret blir det også mye mer strekk i laget, noe som gjør at det er umulig for en annen i forsvaret å komme på offensive løp. Midtbanen for også da mye mer rom å spille på.

  8. Joss
    Skrevet 12. July, 2007 klokka 16:33 | Permalink

    er vi nok folk,som vi er for tiden,må vi jo kjøre med offside! Det er jo ganske luksus at det er så mange på trening,dumt å ikke benytte oss av det!

  9. Skrevet 12. July, 2007 klokka 20:45 | Permalink

    Når vi trener på FULL bane (11 mot 11), eller så og si full bane, er jeg med på offside. Da er det jo svært naturlig og god trening. Men nå vi spiller 7 mot 7 på liten bane, blir det rart med offside. Om forsvaret skulle bestemt hvor de skulle legge seg (og legger seg høyt), vil det ødelegge midtbanens rom, og det vil bare bli klumpete. Spissen skal ikke legge seg helt inne med keeper. Det er jeg enig i. Men det føler jeg aldri at jeg gjør heller når jeg er spiss. Og jeg har jo spilt en del forsvar på treninger, og kan ikke helt se problemet. Men at vi innfører en ca-offside UANSETT kan jeg gå med. Med mindre forsvaret bare driver å flytter seg kjempe høyt opp hele tiden. For det er viktig med rom i alle ledd.

  10. Kenneth
    Skrevet 12. July, 2007 klokka 22:10 | Permalink

    Helt enig med forsvarsspillerne. Jeg synes vi bør spille med offside enten det er seks mot syv eller elleve mot elleve. Jeg løper i fra alle og scorer uansett. Problemstillingen angående frykt for at forsvarsspillerne skal trekke spissene på motstanders lag med opp på midten kan jo lett løses ved å slå en forløsende langpasning forbi forsvaret, og be Henning (eller Dan, for den saks skyld) gå på løp. Frykten for gjentakelse vil forhåpentligvis tvinge forsvarsrekken litt lavere.

    Avslutningsvis vil jeg bare skyte inn at vi må bli flinkere til å løsne skudd på trening. Var bra forrige trening de første ti minuttene. De gule puttet vel fem-seks mål på rappen på skudd som gikk stang-stang-inn. Etter det gikk det over til kun å drible eller gå ballen i mål (eller utenfor mål).

  11. Jarle
    Skrevet 13. July, 2007 klokka 10:00 | Permalink

    Det er jo ikke slik at forsvaret bare kan bestemme seg for hvor de skal ligge. Det er jo en grunn til at forsvaret ikke ligger på midtbanen til en hver tid i kampsituasjon. Det kommer jo anpå hvor hardt vi blir presset… Og midtbanespillerene trenger ikke å være redd for å få for lite rom, dessuten er det mulig å spille på større bane når man har med offside. Stor bane uten offside betyr enorm strekk i laget. Mye av hemlighetn bak godt forsvarspill er jo at de forskjellige lagdelene ligger tett og at midtbanen orker å komme tilbake å være førsteforsvarer. Hvis vi hadde vært litt mer disiplinerte på trening og gjerne hatt med offside tror jeg at vi ville hatt igjen for det i kamp. Ingenting er så gøy som å spille i forsvar hvis vi spiller bra, og da sier det seg selv at et resultat som f.eks 10-13 på en trening ikke er et resultat av bra forsvarsspill og offside hadde bidratt til at forsvaret hadde hatt en fair sjangse.

  12. Pål GD
    Skrevet 13. July, 2007 klokka 16:58 | Permalink

    Taktikeren har talt!

  13. remi
    Skrevet 13. July, 2007 klokka 18:04 | Permalink

    Mange gode innlegg her,må si meg enig i at det bruke offside på trening er en smart ting, både for forsvar og angrep.Vi vil på den måten få inn bevegelser i lagene som vi bruker i kamp.Med tanke på at vi har en trening i uken er det viktig at vi får øvd oss mest mulig på de posisjoner og situasjoner vi er i kamp.Vil til slutt hylle Robert Burås.ROCK IN PEACE!

  14. Skrevet 13. July, 2007 klokka 20:19 | Permalink

    Yep… RIP

  15. Skrevet 13. July, 2007 klokka 22:32 | Permalink

    eg e me på offside..!

  16. Pål GD
    Skrevet 14. July, 2007 klokka 01:05 | Permalink

    Yes, måtte han ha fått en fin innsovning. Lars, så du de (My Midnight Creeps) på Hove, eller?

  17. Trond Eirik
    Skrevet 16. July, 2007 klokka 22:48 | Permalink

    Enig med Lars om å innføre en ca-offside. Hadde vel kanskje vært en ide og finne en fin mellomting. La de tvilsomme passere og ta de klare. Ellers kan det bli mange krangler mellom sindige forsvarere og bråkjekke angrepsspillere. Synes forresten ikke dette har vært et særlig stort problem heller. De eneste gangene det har vært et problem er når dere har hatt med dere spillere som ikke spiller til vanlig.(Uten å nevne navn)

  18. Asbjørn
    Skrevet 16. July, 2007 klokka 23:53 | Permalink

    Ser ikke helt noen grunn til å innføre offside på 7 mot 7… Altså når vi er “libidospillere” som trener, så spiller vi jo skikkelig og det er SJELDENT noen ligger i monster offside… Stor bane er det greit å ha en “pekepinn” på hvordan vi skal spille og ikke spille på MONSTER offside… Poenget er at vi ikke har en trener til å bedømme når det er for stor offside og når det ikke er. Høres ut som det er mange spillere som kunne tenkt seg en trener!!

  19. Asbjørn
    Skrevet 16. July, 2007 klokka 23:55 | Permalink

    BTW innlegget til Trond Eirik var perfekt….

  20. per
    Skrevet 17. July, 2007 klokka 11:45 | Permalink

    Er i grunnen godt enig i de siste innleggene her. Poenget mitt har ikke vært å spille med et stramt “offisideregime”, men å luke vekk situasjoner der spissen står 2 -3 meter bak forsvarslinjen.

    Ellers minner jeg alle på storkampen mellom Sandes-Ulf og Luton Town imorgen, 18.juli.

  21. Jørn
    Skrevet 17. July, 2007 klokka 23:09 | Permalink

    Går Hatters kampen på TV Per?

  22. Geir
    Skrevet 18. July, 2007 klokka 23:07 | Permalink

    Så vidt jeg vet ble kampen avlyst på grunn av regn. Luton går jo en spennende sesong imøte etter signeringer av gamle legender som Chris Perry, Paul Peschisolido og Paul Furlong. Mye rutine hos hattemakerene denne sesongen.

  23. per
    Skrevet 20. July, 2007 klokka 10:45 | Permalink

    Kampen ble avlyst pga regntung bane, så det øl med siddisen istedet.

  24. nils
    Skrevet 25. July, 2007 klokka 21:02 | Permalink

    jeg og er for onside og offside.

  25. Dan
    Skrevet 25. July, 2007 klokka 21:13 | Permalink

    Jeg føler man må se det litt an. Kommer litt an på hvem det er som står i offside. Er det en forsvarer speller det ingen rolle, de vet jo ikke bedre. Skulle det derimot vise seg å være noen lenger frem på banen er saken en helt annen, blås offside.

    Ellers er jeg glad i alle! Håper Libido vinner serien i år!!!

  26. Skrevet 26. July, 2007 klokka 07:25 | Permalink

    Syns det fungerte fint på forrige trening. Da spilte vi jo på ganske stor bane. Folk holdt linjene og vi stoppet om det var offside.

  27. Pål GD
    Skrevet 27. July, 2007 klokka 09:02 | Permalink

    Ja, da funket det bra! Håper det kommer rundt 14 – 18 neste trening, også. Prisen for beste spiller gikk til Asbjørn på tirsdag.

  • Neste kamp

    Ingen flere kamper.

  • Lagtabell

    # Lag k f p
    1 Olsvik 12 24 31
    2 Viggo 12 28 26
    3 Sotra 2 12 16 20
    4 Libido FK 12 -4 14
    5 Hasunds Hund 12 -23 11
    6 Nordre Fjell 2 12 -27 10
    7 Skogsvåg 12 -14 8
    8 Austevoll 3 0 0 0

    Se full tabell

  • Kampstatistikk

    DateOpponentResult
    16. okt Sotra 2 6 - 2
    9. okt Viggo 5 - 0
    24. sep Olsvik 1 - 2
    9. sep Skogsvåg 2 - 1
    3. sep Hasunds Hund 3 - 1
    29. aug Nordre Fjell 2 2 - 1
    14. aug Austevoll 3 2 - 2
    17. jun Viggo 0 - 3
    28. mai Olsvik 2 - 1
    21. mai Skogsvåg 2 - 1
    14. mai Hasunds Hund 1 - 2
    7. mai Nordre Fjell 2 4 - 4
    5. mai Sotra 2 2 - 2
    10. apr Austevoll 3 4 - 3

    Libido har scoret 29 mål og sluppet inn 32 mål.

  • Hallvards løfte

    Årsfesten 2011 lovet Hallvard at Libido i sesongen 2011 ikke skulle ha flere enn 29, senere oppdatert til 26, baklengsmål.

    Hallvard har til nå sluppet inn 32 av 26 mulige.

  • De neste 4 kamper

    DateOpponentArena
  • Poengligaen

    # Spiller Poeng
    1 Dan-Fredrik 9
    2 Mats 8
    3 Trond 7
    4 Øyvind B. 4
    5 Hallvard 4
    6 Lars Dræg 3
    7 Ole Kristian 3
    8 Erlend 3
    9 Thomas 3
    10 Kenneth 3
    11 Linz 2
    12 Dale 2
    13 Per 2
    14 Dag 2
    15 Kjartan 1
    16 Stig 1
    17 Geir 1
    18 Lars 1
  • Målpoeng

    # Spiller Målpoeng
    1 Dan-Fredrik 10
    2 Lars Dræg 6
    3 Lars 5
    4 Henning 5
    5 Ole Kristian 5
    6 Dale 4
    7 Thomas 3
    8 Kjartan 3
    9 Trond 2
    10 Geir 2
    11 Per 2
    12 Linz 2
    13 Dag 1
    14 Øyvind B. 1
    15 Stig 1
  • Toppscorer

    # Spiller Mål
    1 Lars Dræg 6
    2 Lars 4
    3 Dan-Fredrik 4
    4 Dale 3
    5 Thomas 3
    6 Henning 2
    7 Trond 2
    8 Ole Kristian 2
    9 Per 1
    10 Geir 1
    11 Linz 1
  • Målgivende

    # Spiller Målgivende
    1 Dan-Fredrik 6
    2 Henning 3
    3 Kjartan 3
    4 Ole Kristian 3
    5 Lars 1
    6 Dag 1
    7 Stig 1
    8 Øyvind B. 1
    9 Geir 1
    10 Linz 1
    11 Per 1
    12 Dale 1
  • Sponsorer

  • Været

  • Libido er:

    • Hallvard
    • Marius
    • Stig
    • Øistein
    • Geir
    • Pål
    • Dag
    • Ove
    • Joss
    • Tommy
    • Henning
    • Alexander
    • Trond
    • Lasse
    • Kjartan
    • Ole
    • Lars
    • Per
    • Lins
    • Ståle
    • Thomas
    • Åge
    • Espen
    • Kenneth
  • Kategorier

  • Tidligere innlegg

  • Meta