Treningsøvelser

Jeg har et par øvelser fra tiden som jr. i Follese, som gode gamle Jens Ivar har terpet på i alle år… Enkle, gøye og ikke minst veldig viktige øvelser… Mener at det hadde ikke skadet om vi tok en liten halvtime av treningen for å ta et par gode øvelser som definitivt vil forbedre samspillet… Noen innvendinger, motvendinger, eventuelle finter mot dette?

 Øvelsene handler om teknikk og samspill, og det er jo det Libido står for… PÅ TIDE VI SKJERPER OSS LITT på den fronten da! !

Denne artikkelen er kategorisert under Trening. Bokmerk permanent lenke. Stengt for kommentarer og trackbacks.

27 kommentarer

  1. per
    Skrevet 20. June, 2007 klokka 22:23 | Permalink

    Det høres ikke dumt ut. På den måten blir spilløkten kortere, og forhåpentligvis preget av mer intensivitet. Når ser vi ditt blide åsyn på trening igjen?

  2. Asbjørn Halsne Juvik
    Skrevet 20. June, 2007 klokka 22:39 | Permalink

    Jeg håper på å stille på neste kamp og trening!:D… Var på røntgen i dag og fikk konstatert at jeg ikke har brudd, men bare noe slags betennelse i foten… It’s nice… :)

  3. Skrevet 20. June, 2007 klokka 23:23 | Permalink

    Jeg er alltids med. Problemet i denne gjengen er å få gjennom slike ting. Da må du være myndig og BESTEMT. Jeg kan godt være med å ta i et tak. Spørsmålet er jo alltid om folk vil dette…

  4. Asbjørn Halsne Juvik
    Skrevet 20. June, 2007 klokka 23:31 | Permalink

    Jepp… Men det vil de! :D Godt å høre at dere to er enig ihvertfall;)

  5. Kenneth
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 07:10 | Permalink

    Foreslår isåfall at det blir i slutten av treningen, ellers ser eg for meg at det e mange som kommer til å “forsove” seg til treningen, og uheldigvis kun får med seg spilleøkten.

  6. Asbjørn Halsne Juvik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 08:21 | Permalink

    Hvis det er tilfelle, så er det jo ikke noen vits å ha det i det hele tatt… Hvis folk ikke vil bli bedre til å spille fotball, så er jo det opp til dem….

    Er jo bare snakk om å starte de 15-30 første min med noen gode øvelser…

    Meeeeen…. jeg legger bare ut forslag, så får vi se hva folk sier.

  7. Trond Eirik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 10:19 | Permalink

    Høres bra ut dette her, men slik jeg ser det så kan det bli litt vanskelig å få til med tanke på de ressursene Libido har. Hvis dere skal få til slike øvelser må dere få flere baller, ellers blir det altfor mye dødtid, og øvelsene vil bli mer fjas og mas enn stas. Dessuten hadde det vært en fordel at dere hadde hatt en myndig “voksen:)” som kan påpeke hva man gjør feil i de forskjellige øvelsene, for hvis ingen sier hva man gjør feil vil man heller ikke ha muligheten til å rette på det. Kanskje Lasse eller Remi kunne vært den personen. Begge har spilt forholdsvis høyt og vet hva det går i. Når dette er sagt så vil jeg si at det er et godt initiativ HVIS man vil bli bedre å rykke opp, men strider ikke dette litt mot hva Libido ble startet for da? En kamerat gjeng som bare har lyst til å spille ball på gøy. Dere får ta et møte på det og se hva gruppen er interessert i. Et siste innspill: Hvis dere vil ha mer intensitet på treningene deres, så er det en mulighet at dere starter treningen med en 10-15 minutters lang oppvarming. Dette gjør musklaturen mer klar for spill over enn lenger periode, og vil gi større tempo fra start.

  8. Skrevet 21. June, 2007 klokka 11:29 | Permalink

    En del gode poenger der trond. Libido er mer en ideologi om fotball tett etterfulgt av øl, og da spiller det ofte ingen rolle hvor god man er så lenge man har det gøy. Det er veldig mange forskjellige type spillere i denne klubben, og mange forskjellige synspunkter på hvordan ting skal være. Tipper ca 50% vil trene og øve på ting for å bli bedre, mens den siste halvdel vil bare spille og kose seg. Begge grupper er like fine og viktige. Jeg tror at alle blir med på slike øvelser om det blir gjennomført på en god måte av en som tør å være litt myndig. Alle har som sagt sin mening, slik som Kenneth, som vil ha det eventuelt på slutten av trening slik at folk ikke skal skippe det med vilje. Men jeg tror at om vi tar det ETTER trening/spillingen, vil like mange være “skadet” eller “sliten”. Men det er en god tanke Asbjørn, og det er ikke værre enn at vi kan prøve! Bare planlegg det godt, og tør å si litt i mot de som er litt skeptiske. Hehe. Fint med mange synspunkter i alle fall. Kom gjerne med flere.

  9. per
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 11:51 | Permalink

    For å få mer intenisvitet kunne vi jo brukt en del av treningen på å dele opp i 3 lag, hvor man rulèrer på å spille mot hverandre, slik som vi måtte gjøre på en del av innetreningene i vinter. Da blir kampene kortere, og det blir litt mer prestisje. Men jeg ser jo ulempen med det laget som må vente i 5 min mens kampen pågår. (De kunne jo skutt på mål imens, eller bare hatt en god pause)

    Ellers synes jeg vi har det utrolig gøy på treningene, selv om nivået ikke alltid er like bra, får vi trimmet vekk noen gram sleggefett hver gang. Men tror vi må begynne å henge noen blylodd rundt beina til TT og Stien, de får meg til å føle meg en smule treg og gammel :)

  10. Asbjørn Halsne Juvik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 13:02 | Permalink

    Meget gode poenger i diskusjonen her nå… Er helt enig at man trenger en myndig til å “kjefte” litt på spillerene og sånn, og noen øvelser trenger man flere baller på!

    Jeg tenkte egentlig mest på øvelser som innebærte type 5′aside, og øvelser med å slå løpeballer (kryssløp, diagonalløp osv…)

    Er helt enig i at Libido er et hobbylag, og det er derfor vi elsker Libido… Og vi har intet ønske om å rykke opp… men vinne kampene er noe alle vil…
    Nytt forslag…:D Skuddtrening i slutten av treningene! Dette er jo noe som Stian har ønsket gang på gang. Kanskje vi kunne hatt noen cornerøvelser eller noe i slutten? Akkurat det er noe jeg kunne tenkt meg ihvertfall!

  11. Trond Eirik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 13:33 | Permalink

    Nja, det å dele opp i tre lag tror jeg ikke er måten å gjøre det på. Spesielt ikke for gamle kropper og lemmer:D. Det er utrolig hvor stiv og støl man kan bli av å ha slike hyppige pauser uten noen som helst aktivitet. Da måtte i så fall det laget som ikke spilte drevet med noe som holdt kroppen i gang.

    Et ganske enkelt grep for å holde intensiteten oppe er at man må få folk til å åpne munnen sin mer. Pushe litt på medspillerne sine, komme med tanker selv midt i økten. Bedre å få det ut enn å løpe med innestengt frustrasjon, men da må spillerne godta det og ikke blir sur og grinete for å ha blitt irettesatt.

    Skuddtrening blir vanskelig med tanke på mangelen av baller og lignende. Hvis man skulle trent keeper litt bedre hadde en mulighet vært å spille boks, men igjen så innebærer det mange baller som blir skutt vekk + at det da burde vært 2 målvakter.

    Med tanke på de øvelsene Asbjørn nevner så tror jeg at å spille five-a-side blir litt umotiverendes uten mål. Den andre du nevner ser jeg mer på som en oppvarmingsøvelse og ikke noen øvelse for å bli særlig mye bedre på spill delen, pluss at dette laget har et ganske vidt spenn når det gjelder ferdigheter, så det kan gå litt vegg i mellom.

    Asbjørn: Hvis du husker den overtalls øvelsen vi hadde i Follese (den med tre mot to på mål), som også blir brukt flittig i SIO Fotballklubb, så tror jeg den hadde vært et godt alternativ. Føler at Libido har mye å gå på der. Når vi bryter i midtbaneleddet og kommer i overtall så føler jeg at vi løper som noen flyktige fjerter, ingen vet helt hvor de skal. Ved å bruke den øvelsen så tror jeg Libido vil få mer plan over angrepsspillet sitt, men da må den utføres riktig.

  12. Asbjørn Halsne Juvik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 16:00 | Permalink

    Jepp.. Er helt i at det er en øvelse som ville vært veldig verdifull, men det er også en øvelse som vi trenger mange baller til… siden det er angrep, angrep og angrep.. Trond: Øvelsen jeg tenkte på lignende five-a-side, var den hvor vi har tre firkanter og man skal slå 5 pasninger og slå over til motsatt firkant. Men det kreves at vi har mange flere baller på alle øvelser. Og denne øvelsen er strengt tatt ingen vits uten en Jens Ivar på sidelinjen som kan kjefte på oss!

    Men hadde vi hatt baller så hadde den 3 mot 2 vært veldig effektiv…

    Men trene på corner kunne vi gjort i slutten av treningene uansett… trenger ikke flere enn 3 baller til det. Og vi får trent på både forsvar og angrep… Eller??

  13. Asbjørn Halsne Juvik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 16:01 | Permalink

    Jepp… Er helt enig i at det skal stå “Jepp… Er helt enig i at, og ikke : Er helt i at det…

  14. remi
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 17:09 | Permalink

    Tror nok vi hadde hatt mest utbytte av litt taktisk trening,teknikk har svært mange av Libido`s spillere nok av.i alle fall i forhold til mange av 7.div spillere.Å øve på corner og frispark situasjoner kan være en del av dette.Hvis vi hadde fått til litt samhandling i laget hadde vi kunne skaffet oss mange poeng uten å slite oss ut.

  15. Skrevet 21. June, 2007 klokka 17:16 | Permalink

    Ingenting er som å løpe som en flyktig fjert..

  16. Kenneth
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 17:39 | Permalink

    Det med mangelen på baller (fotballer) kan jo lett løses ved at spillerne kjøper seg hver sin av egen lomme. Det vil jeg våge å påstå at alle har råd til. Det er jo strengt tatt bare til å droppe røyking, snusing eller burger en dag eller to, eller droppe strømregningen en måned, så skal økonomien strekke til.

    Når det gjelder skuddtrening, syns jeg at de som vil/trenger det kan komme litt før treningen begynner. Undertegnede selv er der alltid minimum 30 minutter før klokken er slagen halv IX, og har ingenting imot selskap. Dette er en flott måte å forbedre skuddfoten på, og blir i tillegg god oppvarming når en må løpe ned i veien og hente ballen etter hvert skudd.

    Til slutt vil jeg komme med et innspill til det som ble nevnt om snakking (kjefting) på banen. Første bud bør være at den spilleren som kjefter gjør en bedre jobb enn den han kjefter på. Det finnes få ting som er mer irriterende enn folk som står hyler mens de selv står og støver ned med hendene fint plassert på hoften. Syns egentlig at det er en uting at spillerne på banen kjefter seg i mellom. Skal det absolutt kritiseres bør det komme fra en på sidelinjen/benken som ofte har et mer objektivt syn på spillet. Etter min mening har det vært altfor mye kjefting de siste tre-fire kampene. Jeg blir iallefall ikke motivert av det!

  17. Trond Eirik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 18:35 | Permalink

    Jeg mener ikke at det skal være kjefting, men at folk må tørre å snakke mer. Som min mor alltid sier: Vi krangler ikke, vi diskuterer. Det bør være rom for litt diskusjon på banen på trening. Det synes i hvert fall jeg. Så lenge det holder seg innenfor saklige rammer. I kamp bør man heller være oppmuntrende enn å kjefte.

  18. Skrevet 21. June, 2007 klokka 19:05 | Permalink

    Kjefting passer seg nok ikke i 7 div nei, men litt saklig skriking bør finnes og tåles. De som ikke er motivert på banen, kan bytte seg selv ut. Men tilbake til øvelser og trening; Som remi sier, hadde taktikk vært artig å trene på. Problemet er vel at ingen av oss klarer å lære fra seg noe. Å trene taktikk i 7 div kan jo nesten sammenlignes med kunst. Men EN ting vi skal klare UANSETT, er skuddtrening i slutten av eller etter trening.

  19. joss
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 19:22 | Permalink

    støtter litt corner/skudd-trening.bedre oppvarminger og høyere intensitet.men noe mer enn det er vanskelig å få til i og med at vi ikke har noen trener(unnskyld til trenerne)..og at vi faktisk er Libido!! falleri fallera

  20. remi
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 19:24 | Permalink

    Taktikk er ingen problemer å lære fra seg,hvis folk har interesse kan jeg altids koke sammen noen greie ting vi kan øve oss på,både offensivt og defenensivt.Det trenger ikke bli noe type Drillo fotball professor opplegg med mye teori,da blir det fort kjedelig.Kjefting på banen er som oftest ikke noen lur ting,men det bør være temperatur og vi bør kunne gi konstruktiv kritikk.Men ros og oppmuntring er nok den beste medisinen.Skuddtrening trenger vi! ingen tvil om det.men mye av den treningen kunne vært gjordt under spillets gang,en vil da få trening som blir mest mulig lik de skudd situasjonene vi får i kamp.

  21. Asbjørn Halsne Juvik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 19:30 | Permalink

    Når jeg nevnte “kjefting” fra trener, så mente jeg bare at treneren sier klart ifra hva vi gjør feil, og pirker og retter på feilene som han ser at spillerene gjør. Bare positivt. Men det ble bare nevnt mellom meg og Trond i sammenheng med visse øvelser.

    Angående kjefting på banen, så er det en uting hvis det blir personlig… Men det har jeg ikke opplevd på Libido enda. Men jeg har merket at det er litt for mange situasjoner hvor spillerene tar det feil når noen kommer med en kommentar og sier ifra hvordan han bedre skulle løst situasjonen. Folk bør lære seg å ta imot litt kritikk, og ikke ta det så personlig. Vi prøver bare å hjelpe hverandre…!

    Og angående hva Remi sa, så er jeg enig med alt han sa…

    Angående hva Lars sa om taktikk trening, så er jeg uenig. Fordi det det er snakk om her, er å øve på situasjoner som kan oppstå i kamp. Altså trene på å løse situasjoner, ikke lære fra seg. Men er seff noen som har et par ting å lære fra seg. Men altså hovedsaklig, handler bare om å øve på å løse situasjoner sammen.

  22. Asbjørn Halsne Juvik
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 19:31 | Permalink

    Også enig i Remi sitt siste innlegg… Fin mann han derre Remi.

  23. Skrevet 21. June, 2007 klokka 20:01 | Permalink

    Remi er en bra kar ja. Godt han har kontrakt med Libido ut 2029! :)

  24. remi
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 20:31 | Permalink

    I 2029 må nok Libido stille i paralympics hvis jeg skal kunne delta.

  25. Pål GD
    Skrevet 21. June, 2007 klokka 22:38 | Permalink

    Trodde 7. divisjon var paralympics, jeg.

  26. per
    Skrevet 22. June, 2007 klokka 00:18 | Permalink

    Det er der du tar feil. 7.divisjon er kvalifisering til Paralympics.

  27. Pål GD
    Skrevet 22. June, 2007 klokka 09:40 | Permalink

    «Oohh, finnes det en divisjon under oss? Trodde det bare var en vandrehistorie» – Pondus. (Kenneth kommer nok til å korrigere sitatet i neste innlegg)

Én trackback

  1. Av Libido FK » Blog Archive » Treninger i sommer, skrevet 27. June, 2007 kl 15:51

    [...] i fellesferien, men vi skal alltids finne på noe gøy. Vi kan jo vurdere Asbjørn sitt forslag om treningsøvelser hvis vi er få. Det er jo alltid kjekt når folk gir beskjed om at de ikke kommer, slik at resten [...]

  • Neste kamp

    Ingen flere kamper.

  • Lagtabell

    # Lag k f p
    1 Olsvik 12 24 31
    2 Viggo 12 28 26
    3 Sotra 2 12 16 20
    4 Libido FK 12 -4 14
    5 Hasunds Hund 12 -23 11
    6 Nordre Fjell 2 12 -27 10
    7 Skogsvåg 12 -14 8
    8 Austevoll 3 0 0 0

    Se full tabell

  • Kampstatistikk

    DateOpponentResult
    16. okt Sotra 2 6 - 2
    9. okt Viggo 5 - 0
    24. sep Olsvik 1 - 2
    9. sep Skogsvåg 2 - 1
    3. sep Hasunds Hund 3 - 1
    29. aug Nordre Fjell 2 2 - 1
    14. aug Austevoll 3 2 - 2
    17. jun Viggo 0 - 3
    28. mai Olsvik 2 - 1
    21. mai Skogsvåg 2 - 1
    14. mai Hasunds Hund 1 - 2
    7. mai Nordre Fjell 2 4 - 4
    5. mai Sotra 2 2 - 2
    10. apr Austevoll 3 4 - 3

    Libido har scoret 29 mål og sluppet inn 32 mål.

  • Hallvards løfte

    Årsfesten 2011 lovet Hallvard at Libido i sesongen 2011 ikke skulle ha flere enn 29, senere oppdatert til 26, baklengsmål.

    Hallvard har til nå sluppet inn 32 av 26 mulige.

  • De neste 4 kamper

    DateOpponentArena
  • Poengligaen

    # Spiller Poeng
    1 Dan-Fredrik 9
    2 Mats 8
    3 Trond 7
    4 Øyvind B. 4
    5 Hallvard 4
    6 Lars Dræg 3
    7 Ole Kristian 3
    8 Erlend 3
    9 Thomas 3
    10 Kenneth 3
    11 Linz 2
    12 Dale 2
    13 Per 2
    14 Dag 2
    15 Kjartan 1
    16 Stig 1
    17 Geir 1
    18 Lars 1
  • Målpoeng

    # Spiller Målpoeng
    1 Dan-Fredrik 10
    2 Lars Dræg 6
    3 Lars 5
    4 Henning 5
    5 Ole Kristian 5
    6 Dale 4
    7 Thomas 3
    8 Kjartan 3
    9 Trond 2
    10 Geir 2
    11 Per 2
    12 Linz 2
    13 Dag 1
    14 Øyvind B. 1
    15 Stig 1
  • Toppscorer

    # Spiller Mål
    1 Lars Dræg 6
    2 Lars 4
    3 Dan-Fredrik 4
    4 Dale 3
    5 Thomas 3
    6 Henning 2
    7 Trond 2
    8 Ole Kristian 2
    9 Per 1
    10 Geir 1
    11 Linz 1
  • Målgivende

    # Spiller Målgivende
    1 Dan-Fredrik 6
    2 Henning 3
    3 Kjartan 3
    4 Ole Kristian 3
    5 Lars 1
    6 Dag 1
    7 Stig 1
    8 Øyvind B. 1
    9 Geir 1
    10 Linz 1
    11 Per 1
    12 Dale 1
  • Sponsorer

  • Været

  • Libido er:

    • Hallvard
    • Marius
    • Stig
    • Øistein
    • Geir
    • Pål
    • Dag
    • Ove
    • Joss
    • Tommy
    • Henning
    • Alexander
    • Trond
    • Lasse
    • Kjartan
    • Ole
    • Lars
    • Per
    • Lins
    • Ståle
    • Thomas
    • Åge
    • Espen
    • Kenneth
  • Kategorier

  • Tidligere innlegg

  • Meta